Pata 7


Tämän autosarjan autoista on olemassa vain joitakin kuvia ja yksi niistä on päässyt Pohjolan Liikenteen bussipelikorttipakkaan Pata 7:n paikalle. Auto on Pohjolan Liikenteen punainen, mutta siinä ei ole Pohjolan Liikenteen sivunumeroa. Sen sijaan siinä on etuoven takapuolella helmassa VR:n tunnus - mistä tämä johtuu?

Tarina alkaa siitä, kun Pohjolan Liikenne siirtyi Rautatiehallituksen alaisuuteen vuonna 1949. Valtion Rautatiet siirsi tuolloin Pohjolan Liikenteelle linja-autoliikenteensä Lapin, Oulun ja Kuopion läänissä. Pohjolan Liikenne ryhtyi liikennöimään myös Helsingin ja Turun välisiä laivapikavuoroja, sillä henkilöjunaliikenne Turkuun oli hieman hankalaa ja tuolloin maamme ainoa laivaliikenneyhteys ulkomaille kulki juuri Turusta.

VR:ltä siirrettiin myös linja-autokalustoa Pohjolan Liikenteelle, aluksi vuokralle ja sittemmin Helsingin ja Turun väliseen liikenteeseen VR:n uutena ostamana. Uudet autot, sekä Pohjolan Liikenteen itse hankkimat että VR:ltä vuokratut, olivat alustamerkiltään Volvoja.

Pohjolan Liikenne sai VR:ltä laivapikavuoroliikenteeseen yhteensä viisi uudenuutukaista Volvo B 513VDA- ja B 512VDA -mallista autoa. Korivalmistajissa oli paljonkin hajontaa, sillä 50-luvun taitteessa koritehtaat olivat pieniä ja niitä oli useita, eivätkä ne pystyneet toimittamaan yhdelle asiakkaalle suurta määrää koreja. Nämä korit oli valmistanut pieni valmistaja Salmi & Virtanen Pukinmäessä Helsingissä.

Koreissa oli jostain syystä varsin paljon piirteitä senaikaisista Helko -koreista, mutta hyvä tuntomerkki on linjakilven yläpuolelta sivulasilinjaan ulottuva juoheva koristekaari.

Pata7