Pata 2


Kortissa Pata 2 komeilee Pohjolan Liikenteen numero 108. Kyseessä on linja-autovalmistaja MAN:n 10 litran moottorilla ja korkealasisella Ajokki TK 4430T -turistikorilla varustettu auto.

Auton valmistanut MAN oli tunnettu dieselmoottoreistaan, mutta bussinvalmistajana se oli melko tuntematon aina 60-luvun alkuvuosiin asti. Noihin akoihin Krauss-Maffei oli paljon tunnetumpi linja-autoistaan ja se oli aloittanut 40-luvulla ensimmäisenä saksalaisena yrityksenä takamoottorialustojen valmistuksen.

Vuonna 1959 nämä kaksi suurta monialayritystä esittelivät yhteistyöprojektinaan edistyksellisen Metrobus -linja-auton. Kun Krauss-Maffei sitten luopui linja-autonvalmistuksesta vuonna 1962, MAN:n taival merkittävänä ja edistyksellisenä linja-autonvalmistajana sai alkunsa.

MAN:n lippulaivaksi tuli takamoottoriauto ja -alusta 750-HO-R11, jossa oli MAN 7 litran makaava moottori takana pitkittäin, täysilmajousitus, erillistuentainen etuakseli, paineilmalla irroitettava käsijarru, paineilmatoimiset jarrut taka-akselilla, paineilmalla tehostetut nestejarrut etuakselilla ja tehokas ohjaustehostin.

Suomessa kiinnostus tähän tuotteeseen heräsi ja kesällä 1963 Suomeen rekisteröitiin ensimmäinen MAN:n auto. Pohjolan Liikenne hankki ensimmäisensä vuonna 1965 Kutterin korilla. Seuraavana vuonna hankittiin toinen MAN ja 1967 kaksi autoa, kaikki kolme Ajokin korilla. Kaksi viimeistä eli vuoden 1967 autot olivat siitä erikoisia, että ne olivat ainoat MAN:n 10 litran moottorilla varustetut autot maassamme.

MAN bussit tarjosivat hyvää kyytiä, mutta hyvin teknisinä tuotteina huollontarve oli suuri. Suomalaiset liikenteenharjoittajat olivat tottuneet yksikertaisempiin ja käyttövarmempiin busseihin ja siksi MAN -bussien hankinta loppui tällä erää kokonaan vuoteen 1968 mennessä. Pohjolan Liikenne ajoi MAN:eillaan 70-luvun alkuvuosiin asti. Kortin auto 108 myytiin vuonna 1974 toiselle liikennöitsijälle, joka ajoi sillä vielä useita vuosia.

Pata2