Pata Kuningas


Pata Kuningas -kortin auto esiteltiin ensimmäistä kertaa Oulun linja-autonäyttelyssä kesäkuussa 1975, jossa kortin kuva on otettu. Kuvassa on pari mielenkiintoista yksityiskohtaa - mitä ne ovat? Pysy mukana!

Tämä Delta 400 -korilla varustettu auto poikkeaa hieman aikansa muista autoista, joita Pohjolan Liikenne hankki liikenteeseensä. Tuohon aikaan Pohjolan Liikenne ei nimittäin haalinut prameita lippulaivoja, vaan hankinnat olivat pikemminkin käytännöllisiä ja luotettavia. Erikoisia alustoja tai korimalleja ei siis ajanoloon suosittu ja kalusto oli näin monikäyttöistä: vanhemmiten autoja voitiin käyttää myös esimerkiksi erilaisissa linjaliikennetehtävissä.

Tilaisuuden tullen kävi kuitenkin toisin. Takamoottorilla varustetut linja-autot olivat rantautuneet Suomeen, varsinkin kun tunnettu valmistaja Scania oli ryhtynyt tarjoamaan niitä myös maantieliikenteeseen. Scanian takamoottorialustamalli BR-85S oli varustettu pienitehoisella moottorilla, mutta Scania kehitti myös V8 -moottorilla varustetun BR-145 -alustan, joka vastasi suuremman tehon tarpeeseen.

Suurempien tavaratilojen tarve taas lisäsi korirakentajille paineita rakentaa korkeampia maantieliikennekoreja. Suomessa tästä otti ensimmäisenä kopin valmistaja nimeltä Delta Plan, joka ryhtyi vuonna 1975 tarjoamaan Delta-Scaniaksi ristittyä korkeaa Delta 400 -korimallia Scanian raskaalle BR-145 -alustalle rakennettuna.

Delta Planin vakioasiakkaana Pohjolan Liikenne sai hankkia ensimmäisen koskaan valmistuneen Delta-Scanian.

Poikkeavana yksityiskohtana kuvassa auton maalauskaavio ei ole perinteinen Pohjolan Liikenteen kaavio. Tällä värityksellä auto ei kuitenkaan koskaan päässyt liikenteeseen, vaan se maalattiin ennen luovutusta perinteisiin Pohjolan Liikenteen väreihin. Autossa on myös rekisterikilpi, joka on peitetty teipillä, sillä kesäkuussa 10 tonnin akselipaino ei vielä ollut sallittu ja autoa saattoi ajaa vain koekilvillä!

PataKuningas